sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Cork

Huh huh! Tänään on matkusteltu niin taksilla, lentokoneella kuin junalla ja ihan omin jaloin, mutta lopulta pääsin kuitenkin Corkista kotiin! Irlannissa vietetty viikonloppu on takana päin ja vitsi, että oli kiva käydä Elsalla taas kylässä!

Lähdin Corkia kohti perjantaina aamupäivästä, joten meille oli kivasti yhteistä aikaa jo perjantaina. Elsa tuli minua vastaan bussipysäkille ja sieltä kävelimme kaupan kautta Elsan kämpille syömään. Minä vain istuskelin palveltavana sillä aikaa kun Elsa ja Diego-kämppis kokkailivat! :) Söimme mahat täyteen pastaa ja koska ulkona oli ihmeen hyvä ilma (suomeksi: ei edes satanut!), Elsa ja Diego lähtivät esittelemään minulle Corkia ja sen erinomaista pubitarjontaa. Myöhemmin illalla piipahdimme vielä synttäribileissä joihin Elsa oli kutsuttu. Ja jotta ilta ei olisi jäänyt turhan lyhyeksi, piipahdimme vielä toisessa pubissa kotimatkalla.

Lauantaiaamuna heräsimme ihmeen aikaisin ja mietiskelimme tekemistä harmaalle päivälle. Koska ei kuitenkaan satanut, päätimme lähteä läheiseen Cobhin kylään retkelle. Kylä on kuuluisa siitä, että se oli Titanicin viimeinen pysähdyspaikka ennen kaikkien tuntemaa loppua. Elsa oli vieraillut Cobhissa jo aikaisemmin siskojensa kanssa, joten sain yksityisen Titanic-tourin maailman parhaalta matkaoppaalta! :)

Keli ei siis erityisesti suosinut, oli tuulista ja kylmää, joten emme pystyneet ihailemaan merimaisemia kauhean pitkää aikaa. Sen sijaan lähdimme kiipeämään kohti St Coleman's Cathedralia ja matkan varrelle sattui tämä hauskan näköinen talorivistö!

Kirkot ovat aina hienoja vierailukohteita (tosin aika samannäköisiä kaikkialla...), mutta tästä vierailusta teki erikoisen se, että satuimme paikalle juuri kuorokonsertin aikaan. Emme tajunneet, että konserttiin olisi pitänyt ostaa pääsyliput, vaan käppäilimme muina miehinä sisään ja nautimme musiikista vahingossa ilmaiseksi.

Kuorokonsertin jälkeen kävimme vielä paikallisessa ravintolassa lounaalla ja sitten juoksimme junaan ja köröttelimme takaisin Corkiin. Loppuilta sujui rattoisasti sangria-kattiloiden ja hyvän seuran merkeissä!

Tänään vietimme laiskan aamupäivän ja ihan liian äkkiä minun pitikin jo pakata ja suunnata lentokentälle. Kiitos Ryanairin, pakattavaa ei ollutkaan kuin Marimekon olkalaukullisen verran! Taisin tehdä kaikkien aikojen ennätyksen, kun sain koko viikonlopun tavarat mahtumaan niin pieneen tilaan! Lento kotiin päin oli vähän myöhässä, mutta pääsin kuitenkin ihmisten aikoihin perille. Takana on jälleen yksi upea viikonloppu ja edessä uusi työviikko.