torstai 21. maaliskuuta 2013

Kotona



Kotona. Niin missä niistä? Minulla on tapana puhua jokaisesta asumuksesta, jossa olen oleillut suunnilleen yli neljä tuntia, kotina. Kotina on tähän mennessä palvellut koko perheen koti Riihimäellä, oma koti Riihimäellä, oman perheen mökki Ristiinassa, tämän perheen mökki Juvalla, nannyaikojen koti Blackheatissa ja nykyinen au pair koti täällä Chislehurstissa. Ja tähän lisättynä tietenkin kaikki mahdolliset hotellihuoneet ja myös kavereiden kodit: "Niin, sit kun me päästään kotiin, eikun siis teille...". Minulle itselleni on aina suunnilleen selvää, mihin näistä kodeista olen matkalla ja mistä olen tulossa, mutta muiden on ehkä välillä hankala pysyä perässäni! Jos puhun Itä-Suomen suunnalla kodista, niin kuuntelijoille pitää selventää, että kotikoti vai mökkikoti. Ja täällä pitää tietenkin miettiä, että Lontoon koti vai Suomen koti.


Matkustelimme maanantaina siis kodista kotiin. Suomenloma meni vauhdilla ohi ja nyt olen taas Lontoon kodissa arkisen aherruksen keskellä. Arkipäivät vierähtelevätkin ohi melkein huomaamatta. Päiviin on tällä viikolla kuulunut taas ihan tavallisia asioita: ulkoilua, leikkimistä, arkisten asioiden harjoittelua, hämmästelyä, naureskelua, tallilla vierailua ja parit itkut ja kiukutkin. Täytyy myötää, että ensimmäiset viikot poikien kanssa olivat rankempia, kun kukin olisi halunnut, että kaikki asiat tehdään juuri sillä omalla tavalla; minä siis myös!

Viime viikkojen aikana olemme kuitenkin poikien kanssa päässeet hyvin kiinni omiin rutiineihimme. Jopa niin hyvin, että välillä pitää hämmästellä, että miten taitavia poikia minulla täällä onkaan hoidettavana! Pukemiset ja riisumiset, jotka alussa aiheuttivat itkua ja hampaiden kiristelyä, sujuvat nyt niin ettei mitään, samoin syöminen aikuisten lautasilta ja isoilla ruokailuvälineillä. Käytöstapaopit ja muistuttelut kauniisti pyytämisestä ovat myös menneet perille! Ja välillä minäkin tarvitsen niissä muistuttelua! Sanoin eilen toiselle pojista, että: "Tuoppas lapaset sitten tänne laatikkoon." ja sain vastaukseksi: "Janna, miten pyydetään nätisti?"Jep. Ihan aiheellista katsoa välillä peiliin!

Kohta täytyy lähteä noutamaan kyseiset sankarit leikkikoulusta ja edessä onkin pitkä ilta, yö ja seuraava aamukin, mutta sen jälkeen suunnistelen yllätysreissulle Corkiin! Viikonlopun työvuorot vaihtuivat vapaiksi, joten ajattelin ottaa niistä kaiken irti ja lähteä moikkaamaan Elsaa Irlantiin! :) Hauska viikonloppu tiedossa!

Ps. Kuvituksena Chislehurstin kylää, joka onneksi on mielestäni livenä kivemman näköinen kuin kuvissa. 




2 kommenttia:

  1. Heippa mun lapsi!

    Kivalta kuulostaa teidän arki, mutta taitaa olla tulossa vielä mukavampi viikonloppu..
    Terveiset Elsalle ja oikein hauskaa viikonloppua teille molemmille!

    Äippä

    Ps. Ei löydy kalenteri mistään.

    VastaaPoista
  2. Välitän terveiset perille! Mihin ihmeeseen mä oon ängenny sen kalenterin?! Nyt mulla loppuu jo mielikuvitus kesken...

    VastaaPoista