torstai 28. lokakuuta 2010

Huh huh! Onpas ollut rankka viikko, mutta onneksi hyvällä tavalla! Ihanaiset ystäväni pääsivät muutaman mutkan kautta perille viime viikon torstaina ja maanantai iltaan asti mentiin ihan tehokkaasti ympäri Lontoota. Torstain matkustelu verotti matkalaisia sen verran, että kävimme vain syömässä ja löhöilimme hotellilla loppuillan... Perjantaina pääsimme jo kiinni turistitekemisistä ja aloitimme päivän London eyellä ja "pikku Penalla", eli Big Benin tarkastelulla. Jonot London eyelle olivat tällä kertaa aika paljon pidemmät kuin viimekerrallani (johtuisko siitä että oli kylmä joulukuun aamu ja olimme paikalla jo puolituntia ennen kuin pyörä edes aukesi...), mutta ne etenivät kyllä varsin mukavasti. Ja maisemat oli taas hienot! Täytyy käydä vielä joku ilta katselemassa Lontoon valoja maailmanpyörästä käsin... Maiseman katselun jälkeen suuntasimme Regent streetille syömään ja katselemaan kauppoja. Illalla metsästimme hoitopoikien äidin suosittelemaa pubia, mutta se oli etupihaa myöten niin täynnä että siirryimme suosiolla naapuri pubiin. Eikä ollut mikään huono valinta sekään, kiva ilta oli!

Lauantaina oli kävely/hengailu- tai oikeastaan metropäivä. Aamulla kävimme Notting Hillissä ja iltapäivällä siirryimme King's Crossin aseman (Harry Potterin 9 3/4 laituria katseltiin) kautta Camden towniin. Molemmat ihan kivoja paikkoja, mutta kyllä muhun iskee enemmän ihan keskustan vilinä, eikä niinkään punkkareiden markkinat... Vaikka kyllä oli kiva nähdä vähän Lontoon eri puolia. Loppuillan vielä kiertelimme kauppoja Oxford streetillä... Some serious shopping!

Sunnuntaina katsastimme British Museumin tarjontaa, eikä se nyt toisellakaan kerralla ollut mitenkään vavisuttava. Pidän museon tiloista, kauniista arkkitehtuurista ja siitä miten vanha ja uusi puoli yhdistyvät pääaulassa, mutta brittien muilta kulttuureilta varastamia aarteita on valtava määrä ja niitä katsellessa turtuu tavaran paljouteen. Muumioille ja muille korvaamattoman arvokkaille esineille ei osaa antaa tarpeeksi arvoa, kun samantapaisia ruukkuja on kolmesataa vierkkäin. Täytyisi ehkä yrittää käydä museossa tutustumassa yhteen huoneeseen kerralaan, niin voisi pysyä mielenkiinto esineiden ansaitsemalla tasolla.

Museon vierestä löysimme meille suositellun Wagamama -nuudeliravintolan. Minun mielestäni kiva paikka, aika edullinen ja hyvää ruokaa, mutta seuralaisteni annokset eivät olleet heidän mielestään ihan niin hyvät. Minun täytyy kyllä mennä uudestaan! Ruoan jälkeen suunnistimme Covent Gardeniin jälleen tekemään vähän ostoksia ja varikkopysäkille pubiin johon emme lauantaina mahtuneet. Kävi ilmi, että Lamb&Flag on itseasiassa Lontoon vanhin ja perustettu siis joskun 1500-luvulla ja fiilis oli sen mukainen! Hauska paikka ja ehdottomasti vierailun arvoinen. Istumapaikkoja ei tosin ole paljoa, mutta kuten jo mainittu se ei ainakaan paikallisia haittaa vaan viikonloppuisin myös piha on aiva täynnä ihmisiä.

Päivän viimeinen pysäkki oli Harrods, jossa teimme pikaisen pyörähdyksen jouluosastolla ja alakerran ruokaosostoilla. Illalla syömään ja junalla kotiin.

Maanantai oli minulla jo työpäivä, joten kaverini suhasivat aamupäivän Lontoossa metsästäen viimeisiä tuliaisia ja tulivat iltapäivällä junalla moikkaamaan minua ja poikia Greenwichiin. Kävelimme rauhallisesti Thamesin rantaa ja puiston läpi meidän taloa kohti, ihaillen kaunista ja aurinkoista päivää. Työpäiväni jälkeen suunnistimme jälleen Covent Gardeniin katsomaan Stomp-esitystä, jossa muusikot soittavat rytmimusiikkia putkilla, roskiksien kansilla yms. Ja jälleen mahtava show! Olisi ollut täydellinen päätös ystävieni Lontoon matkalle, ellei takanamme olisi istunut vähän yliteatraalisia katsojia...No, aivan mahtava esitys kuitenkin!

Nyt vieraat ovat päässeet jo turvallisesti kotiin ja täällä työt taas mukavan pienen hengähdyksen jälkeen lähteneet käyntiin. Uni on maistunut aikasen hyvin viikonlopun jälkeen! :) Seuraavaksi lasketaan öitä nettiasentajan tuloon (jonka pitäisi siis tulla ensi perjantaina, mutta mistäs sitä taas tietää...) ja Miamiin lähtöön. Siihenkään ei ole kuin muutama viikko!