maanantai 16. joulukuuta 2013

Krabi, osa 1

Enpä ehtinyt viettää kauhean montaa päivää Singaporen puolella ennen uutta reissua! Lensimme siis koko porukalla keskiviikkona Thaimaahan Krabille. Lento kesti vain puolitoista tuntia, mutta tuntui kyllä pidemmältä kun pieni neitonen huusi suurimman osan matkasta väsymystään. Ja nukahti sitten vajaan puolen tunnin mittaisella automatkalla kentältä rantaan. Meille oli varattu kaksi huonetta/bugalowia Railay Bay Resortista ja viimeinen pätkä kuljettiin hauskalla veneellä! Lomakylä sijaitsi niemenkärjessä, mutta isojen kallioiden takia sinne on kätevämpi liikkua vesiteitse.

Ehdimme illalla hetken aikaa ihailla upeaa rantamaisemaa ennen pimeän laskeutumista. Olimme matkanneet suurimman osan päivästä, joten illan ohjelmassa oli rauhoittuminen ja syöminen. Kävimme ihan hotellin ravintolalla syömässä ja loman aikana hotellin rafla osottautui itseasiassa parhaimmaksi ruokapaikaksi! Annokset olivat aika pieniä ja jonkun verran muita ravintoloita kalliimpia, mutta ruoka oli erinomaista. Pikkuneiti nukkui minun ja kodinhoitajan kanssa samassa huoneessa ja unta ei tarvinnut kauhean kauaa illalla odotella, nukahdimme kaikki melkein samoihin aikoihin.

Sain heti seuraavan aamupäivän vapaaksi ja palasin heti ihailemaan samoja rantamaisemia.Vietin aamupäivän varsin leppoisasti rannalla makoillen, lukien ja vähän kävellen. Kävin maistamassa myös paikallista "pannaria" rotia ja sokerihiirelle tyypillisesti otin omani banaanilla ja nutellalla. Nam! Palasin kolmeksi takaisin muiden pariin ja kun seurueen pienin heräsi päikkäreiltä, niin lähdimme käymään viereisessä kylässä retkellä.

Matkasimme Ao Nangiin samanlaisella veneellä, millä olimme edellisenä päivänä saapuneet resorttiin. Huomatkaa upeat autojen (ja äänestä päätellen myös traktorien...) moottoreista tuunatut perämoottorit! Siisteimpiä ikinä! :D Maisemat olivat tälläkin matkalla uskomattomia. Huomasin näin jälkikäteen, että itse Ao Nangista ei tullut yhtään kuvaa. Eipä siellä ollut kyllä mitään ihmeempää nähtävääkään. Oma lomakylämme oli kaunis ja rauhallinen rantakohde, mutta Ao Nang oli aikamoinen turistirysä. Kävelimme kauppakadun läpi ja matkalla tuli törmättyä useampaankin suomeksi huudettuun tervehdykseen ja ostokehotukseen. Tykkäsin meidän kohteestamme huomattavasti enemmän. Käppäilyn lisäksi kävimme retkellä syömässä ja ruoka oli kyllä tosi hyvää! Maistelin Phad Thai -nuudeliwokkia ja sitä pitää kyllä opetella tekemään itse kotonakin!

Toinen ilta sujui yhtä rauhallisissa merkeissä kuin ensimmäinenkin eli väsyneet matkailijat tipahtivat unten maille taas hyvissä ajoin. Sänky oli ehkä pikkasen kova, mutta muuten tätä resorttia voi suositella äärimmäisen lämpimästi!

Hey there! I spent four nights in Thailand, Krabi (wed-sun) and it was fantastic! Krabi and especially Railay bay was one of the most beautiful places that I've ever visited. The first two days went by really fast and I basically just laid on the beach and visited Ao Nang village with others. And if you ever travel to Krabi, go to Railay bay instead of Ao Nang! Our resort was so beautiful and calm (no traffic!) when Ao Nang was noisy and full of cars, mopeds and shops.