maanantai 22. huhtikuuta 2013

Edinburgh osa 1

Huh huh! Elämäntäyteinen ja erittäin onnistunut viikonloppu Skotlannissa on takana ja arki edessä! Ehdittiin muutamassa päivässä tehdä vaikka mitä, joten ajattelin laittaa Edinburghin kuulumisia muutamassa erässä, ettei tule ihan mammuttipostauksia... Joten aloittakaamme ensimmäisistä päivistä!

Reissuseurueemme saapui Edinburghiin kahdesta eri kohteesta ja matkakokemukset olivat hyvin erilaiset! Itse heräilin rauhaksiin kotoolta, sain kyydin Chislehurstin asemalle ja ajelin junalla ja metrolla kohti King's Crossin asemaa, josta lähdin klo 9.30 junalla puksuttamaan kohti pohjoista. Junamatka kesti melkein viisi tuntia ja ensimmäiset 3,5 niistä olivat kyllä aika tylsiä; tulipahan luettua ja torkuttua. Viimeiseksi tunniksi kannatti kuitenkin avata silmät, sillä juna viiletti pitkin Skotlannin rannikkoa ja maisemat junasta olivat aika mahtavat!

Seurueemme toisen puoliskon matka ei kuitenkaan ollut yhtä ruusuinen... Elsa ja hänen kämppiksensä Diego lähtivät Corkista bussilla Dublinia kohti yhdeltä yöllä ja kipusivat lentokoneeseen vain parin tunnin torkkumisen jälkeen. Väsyneet matkailijat (Diego ei siis nukkunut matkalla silmästäkään, vaan teki viimeistä esseetään) olivat perillä Edinburghissa jo ennen kahdeksaa ja leiriytyivät ensin lentokentälle ja sitten Edinburghin keskustaan odottamaan minun junani saapumista. Ei käynyt kateeksi!

Kun olimme saaneet koko porukan kasaan samaan kaupunkiin, lähdimme katsastamaan nukkumapaikkoja; minä ja Elsa olimme varanneet hotellin ja Diego pääsi kylään Edingburghissa asuvalle kaverilleen. Jaksoimme illalla vielä pyörähtää National Galleryssa ja porukalla (minä, Elsa, Diego ja Jose) syömässä. Päätimme hyvin pitkän päivän vielä pubissa, jossa Diegon kaverin Josen tyttöystävä Tasha oli töissä. Voitte uskoa, ettei kauheasti tarvinnut unta odotella!

Perjantai valkeni upean aurinkoisena ja heräsimme ihmeen pirteinä hotellihuoneen oven koputukseen. Olimme edellisenä iltana tilanneet hauskat breakfastboxit huoneeseen ja olikin hauska syödä aamupalaa sängyssä! Valmistauduimme rauhassa ja yhdentoista aikoihin lähdimme vaeltamaan hotellilta keskustaa kohti. Diego "viimeisteli" esseetään (johon lopulta meni koko päivä), joten vietimme aamua Elsan kanssa kahdestaan.

Kiersimme ensin muutamat kaupat alhaalla, mutta hipsimme sitten lähemmäksi vanhaa kaupunkia ja Royal Milea, jonka päässä sijaitsee Edinburghin linna. Ehdimme kävellä koko mäkisen matkan linnalle asti, mutta yläs päästyämme kamerani muistikortti sanoi itsensä irti. Olin ostanut sen vasta edellisellä viikolla ja onneksi ehtinyt tyhjentämäänkin sen juuri ennen matkaa, joten kovin montaa kuvaa ei hävinnyt, mutta harmitus oli silti suuri. Onneksi vika oli kuitenkin vain muistikortissa eikä kamerassa!

Harmitusta ei juuri helpottanut se, että nälkä alkoi uhkaavasti kurnia vatsanpohjassa... Vaihdoimme kamerakaupan etsimisen ravintolan etsimiseen ja onneksi aika äkkiä löysimme upean The Outsider-ravintolan yhdeltä Royal Milen poikkikaduista. Ihastuimme moderniin sisustukseen ja uskomattoman halpaan ruokalistaan jo ennen annosten saapumista, mutta kun saimme ruoan eteemme, olimme aivan myytyjä! Söimme ankkaa ja king prawn pastaa hyvällä ruokahalulla ja hemottelimme itsejämme vielä jälkiruoilla ja koko komeus teki lompakkoihimme 26 punnan loven. Siis yhteensä!

Ruoka palautti hyvän tuulen myös minuun, joten lähdimme reippaina kipittelemään alas shoppailukadulle kamerakauppoja kohti. Uuden muistikortin metsästäminen vei jonkin aikaa, mutta onneksi sopiva kuitenkin löytyi! Nyt ei pitäisi esimerkiksi pienen sateen tai rankemman käsittelyn uhata kuvien turvallisuutta! Kun kamera oli jälleen käyttökunnossa, lähdimme kipuamaan uudestaan linnalle...

Jatkan tarinointia huomenna, sillä loppupäivän valokuvat ansaitsevat oman päivituksensä!