keskiviikko 8. toukokuuta 2013

Arkkitehtuuria ja aurinkoa

Päivän kävelyreitti 1
Päivän kävelyreitti 2

Aamu valkeni lauantaina jälleen ihanan aurinkoisena ja hetken varpaan kuntoa arvioituamme päätimme aloittaa päivän uima-altaalla. Valitettavasti sinne oli ennen meitä jo ehtinyt pariskunta, jolla ei näyttänyt olevan minkäänlaista ongelmaa julkisten hellyydenosoituksien kanssa. Pulahdimme urheina altaaseen ja kikattelimme milloin millekin asialle. Yritimme uuvutustaistelua melkein tunnin verran, mutta tämä pariskunta pysyi toisissaan kiinni kuin iilimadot. Jouduimme myöntämään tappiomme ja lähtemään huoneeseen suihkuun.

Elsan varvaspoloinen ei ollut kokenut ihmeparantumista yön aikana, joten päätimme pitää päivän kävelyt minimissä. Hyppäsimme siis metroon ja suhistelimme heti Sagrada Familialle asti. Olimme perillä vähän ennen puolta päivää, joten osasimme odottaa jonoa, mutta emme kuitenkaan ihan sellaista, joka siellä odotti! Muutaman ihmisen levyinen jono ylettyi melkein kirkon ympäri! Apua. Kysäisimme jonotusaikaa yhdeltä tytöltä, joka oli ehkä 1/3 tai 1/4 kohdalla jonossa. Hän sanoi jonottaneensa tunnin, joten totesimme että ulkopuolen näkminen riitti meille tällä kertaa mainiosti! Emme todellakaan aikoneet tuhlata kaunista päivää jonossa kököttäen.

Otimme sitten uudeksi suunnaksi Passeig de Gracia -kadun, jonka varrella sijaistee monta modernistien suunnittelemaa rakennusta. Ihailimme La Pedreraa, Casa Amatlleria ja Casa Lleó Moreraa ulkoapäin, mutta Gaüdin suunnittelemaan Casa Batllón menimme sisälle asti. Reilun kuudentoista euron pääsymaksu kirpaisi hiukan, mutta koska emme meinanneet mennä enää muihin kohteisiin ja pääsymaksut menivät kuitenkin kauniin talon kunnostamiseen.

Saimme ovella kaulaan audio guidet ja niiden kanssa lähdimme kiertämään ympäri taloa. Jaksoimme kuunnella pari ensimmäistä kohtaa kokonaan, mutta emme millään jaksaneet keskittyä kaikkiin vajaaseen pariinkymmeneen viiden minuutin pätkään. Päädyimme kiertelemään ympäri taloa ihan omassa tahdissa.Talo oli kuin Liisa Ihmemaassa -lavaste kaikkine kaarevine seinineen ja ikkunoineen ja kirkkaine väreineen. Gaüdilla taisi olla aikamoinen mielikuvitus. Ihastuimme taitavasti tehtyihin puuyksityiskohtiin, mosaiikkeihin sekä lohikäärmeen selkää muistuttavaan kattoon. Jos olisimme vierailleet useammassa tämäntyylisessä kohteessa, niin sanoisin että talo ei ehkä ollut kaiken rahan arvoinen. Mutta koska vierailu jäi ainoaksi, niin se oli ihan mukava katsaus tämän tyyliseen arkkitehtuuriin.

Elsan jalka oli tämän käppäilyn jälkeen sitä mieltä, että pieni tauko kävelystä tekisi hyvää. Päätimme siis ottaa metron merenrantaan ja miten upeat maisemat olivatkaan! Suunnistimme Barcelonatan alueen läpi kohti W-hotellia ja Patja De Saint Sebastiaa. Hiekkaa ja merta riitti silmänkantamattomiin! Ostimme rantakioskilta jätskit ja limpparia ja perustimme leirin Elsan huivin päälle. Minun oli tottakai kierreltävä hetki ympäri rantaa napsittava valokuvia, ja Elsa vartioi sillä aikaa uskollisena leiriä. Lekottelimme rannalla pari tuntia, välillä hätyytellen rantamyyjiä ja hierojia. Nämä onneksi uskoivat ihan ystävällisetkin kieltäytymiset.

Kun tuuli alkoi yltyä ja ilma viiletä, keräsimme tavaramme ja lähdimme köpöttelemään kohti läheistä satamaa. Ihailimme hetken kauniita purjeveneitä, mutta jatkoimme sitten kävelyä leppoisaa vauhtia kohti Parc De La Ciuttadellaa. Tässä vaiheessa Elsa oli vaihtanyt huonoksi vaihtoehdoksi luullut Havaianakset jalkaan ja ne osottautuivatkin maailman mukavimmaksi vaihtoehdoksi! Pystyimme siis kävelemään ammottavasta kolosta huolimatta! :)

Puistossa oli varsin letkeä tunnelma, paljon perheitä ja ystäväporukoita lauantai-piknikillä. Me tyydyimme ihailmeaan suunnattoman upeaa suihkulähdettä ja tottakai koko muutakin puistoa. Puistoilun jälkeen suunnistimme taas vanhaankaupunkiin, nyt ravintolanmetsästysaikeissa. Kiertelimme hetken siellä täällä, kunnes satuimme ekologista Katalonialaista ruokaa tarjoavan ravintolan ovelle. Olimme syömässä ensimmäisten joukossa (klo 19.30) ja meidän jälkeemmekin ravintola veti puoleensa vaan pohjoismaalaisia turisteja. Tilasimme molemmat alkuruoiksi linssi-mustekalasalaattia ja pääruoiksi lampaalla ja naudalla täytettyä omenaa! Ja voi jösses että oli hyvää! Jälkkäriksi Elsa tilasi mustikkajuustokakkua ja minä sitruunamarenkipiirakkaa.

Meidän ruokaillessa oli alkanut ripotella vettä, joten kipitimme suoraan lähimmälle metropysäkille ja huristelimme hotellille. Luulimme ehtivämme vielä hetkeksi altaalle, mutta se olikin suljettu ajoissa. Ei auttanut muu kuin tyytyä suihkuun ja sukeltaa sitten peiton alle.

1. Ihania paikkoja Barcelonassakin. Pääsisipä pian eläkkeelle ja Interrail-ikään! Matkustushammasta alkaa kolottamaan, kun lukee teidän seikkailuja. Auttaakohan siihen Legolandin matka..

Äippä

2. Mä lähden äiti sun kanssa sitten interrailaamaan!! :) Ja Legoland toimiii varmasti hyvänä ensiapuna!